Gå videre til hovedindholdet

Nye holdbare højbede

Min køkkenhave - eller rettere sagt - højbedene har set bedre dage. De blev bygget i det billigste fyrretræ, som jeg kunne opdrive i tømmerhandlen. Det var et bevidst valg, da jeg skulle afprøve om det var noget for mig at have køkkenhave. 

Vi synes, det er skønt at hente grønt direkte fra haven og derfor besluttede vi, at nu skulle vi have nye højbede. Weekenden er derfor gået med at brække de gamle ned (ikke at det var særligt svært!) og bygge nye op.

Plader og hjørner til bedene er lavet i Falsonal af bikkenslager Brixgaard. Falsonat er en aluminiumsplade, som fåes i mange forskellige farver. Vi har valgt en farve, som vi synes matcher de rustne rionet, som vi har på det sorte stakit.

Vi har tilskåret pladerne og samlet dem med popnitter, hvor de skulle stå. På den måde kunne vi få lige nøjagtig de mål, som vi skulle have, idet stykket er meget ukurant.

Bedene er blevet højere, så vi måtte lige hente noget mere jord på genbrugspladen. Og det skal selvfølgelig blandes med den jord, som var i bedet i forvejen.

Gangene har vi lavet 50 cm bredere - mod 30-35 cm tidligere. Det gør at jeg nu kan komme ind med en trillebør og at jeg ikke føler, at jeg skal balancere mellem bedene.


























Vi mangler endnu at få lavet kanten rundt ex. ved stakit. Og der skal også køres grus på igen, men det bliver først til juni.

Jeg er rigtig godt tilfreds med resultatet og jeg glæder mig til at tage de nye bede i brug. Så mon ikke kartoflerne, som har forspirret i et par måneder, ryger i jorden indenfor et par dage, så jeg kan komme i gang.

Kommentarer

  1. Ja sikken en forskel, flotte nye højbede.

    SvarSlet
  2. Orv hvor er jeg misundelig... vores pallerammer er allerede begyndt at se lidt miserable ud her hvor vi starter på 4. sæson, men jeg håber at de holder et par år endnu :-)

    SvarSlet
  3. Hej. Det ser virkelig godt ud. Og der er plads til mange grøntsager. Det tror jeg, I bliver meget tilfredse med.

    SvarSlet
  4. Det var da noget af en forskel. Ser rigtig godt ud :)

    SvarSlet
  5. Hej Susanne.Hold da helt op en forskel.Det bliver da skønt at kunne høste dejlige friske grøntsager.
    Rigtig flotte højbede.
    Knus Jette

    SvarSlet
  6. Uff - hvor ser det bare godt ud. Rigtig god fornøjelse - som I helt sikkert får ud af de bede der :)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære indlæg fra denne blog

Juledekorationer hos søster

Da vi var hos min søster forleden, så benyttede jeg lejligheden til at tage lidt billeder af hendes juledekorationer. Jeg synes, at hun er rigtig dygtig til at binde og lave dekorationer, så det er altid en fornøjelse at komme på besøg og se, hvad hun nu har fundet på.

Specielt her til jul, har hun mange forskellige. Nogle af dem er nye og andre er gamle, som er frisket op med nyt, men alle smukke dekorationer, som oser af jul.






En lille smagsprøve på nogle af dekorationer som skaber stemning hos søster :-)

Pæon-aften

Jeg havde en dejlig tirsdag aften, idet jeg var i Hvalsø hos Pæoneksperten. Jeg var så heldig at jeg havde fået lokket min søster med dertil. Arrangementet foregik i pæonhaven, hvor vi havde lejlighed til at gå rundt og nyde alle de dejlig pæoner - og der er rigtig mange forskellige!


Claus Dalby var i haven for at fortælle om sin bog 'Bonderoser og pæoner'. Men lige inden Claus gik på,   så svarede Thomas fra Pæoneksperten på konkrete spørgsmål vedrørende pæoner.

Og jeg blev da lige en kende klogere i forhold til den forestående flytning af min pæon. Thomas fortalte, at for at sikre blomstringen, skal den deles, sådan at der er 3-5 rodskud (tror jeg nok, at han kaldte dem) på hver plante. Pæonen stimuleres derved til at danne nyt rodnet og dermed blomstre - så tager det forhåbenligt ikke mange år, før den blomstrer igen.


Claus er en god fortæller og er god til at krydre sin viden omkring pæoner med små anekdoter fra haveverdenen. Han fortalte bl.a. om hvordan Itoh hybriderne er…

Svampe

Disse to forskellige svampe var at finde i græsplænen idag. Den hvide fandt jeg ikke mindre end ni af ialt. Ingen af os har viden om svampe, men kunne denne spises, så var der masser af føde i den, for de var store og tunge. Under den runde hat var der en hvid "hinde", som dog ikke var hel og derfor kunne lamellerne. Stokken var tyk og virkede massiv og sluttede af i en rund rod, hvorfor den var let at vælte.

Den naturbrune svamp med en blå ring i hatten var heldigvis ensom - den ser nemlig giftig ud. Læg mærke til edderkoppen på svampen - den ser ikke samme signal som jeg! Under den flade hat var der lameller og en meget tynd stok og da jeg ville vælte svampe gik hatten i stykker.

Alle ti svampe er fjernet fra græsplænen og smidt i skraldespanden. Vi skal have fødselsdagsgæster imorgen og deriblandt to mindre børn - vi tager ingen unødige risici med evt. giftige svampe her!