Gå videre til hovedindholdet

Nyt espalier

Endnu en skøn dag med dejligt vejr - lige til at bruge i haven. Og godt træt er stængerne nu smidt op i sofaen og jeg garanterer for, at det ikke varer længe inden jeg trænger til at se dyner. Den friske luft gør godt for en god nattesøvn.

Opgaven i dag var at få lavet espaliet foran magnolietræet. D. 9. maj begyndte jeg at fjerne græstørvene og området så sådan i planlægningsfasen.
Alle stolper til espaliet havde jeg malet i forbindelse med, at jeg var i gang med malersprøjten på plankeværket. Stolperne er 10x10 så de er ret tunge, så jeg måtte have hjælp til at lægge overliggeren på for at få det hele i vatter.

Rionet blev skåret til og sat op med de 'sædvanlige' kroge - altså dem jeg har brugt på plankeværket.
I fødselsdagsgave fik jeg seks klematis af mine forældre. Én af dem var tiltænkt espaliet, så Piilu blev sat og bredt ud på rionettet. Sådan en ny plante ser ikke ud af meget, men jeg håber den kan lide placeringen. Og at den kommer til at matche godt med rododendronene Lee's Dark Purple, som står ved siden af og titter ud gennem nettet.

Jeg fandt to små frøplanter af løvefoden, som blev flyttet til bedet og jeg ved, at jeg får nogle hosta'er på onsdag, som også skal bo der. Og de tre små astilber, som kom frem i lyset, da alt det andet omkring forsvandt står mellem stenen i kanten.
Men hvad jeg eller skal have i det 2 kvm store bed har jeg ingen anelse om. Jeg har overhovedet ingen erfaring med planter til flimrende skygge og almindelig havejord, så planteforslag modtages med kyshånd.

Kommentarer

  1. Bregner, bronzeblad, høstanamoner selvfølgelig hosta ser ud til at trives i mit bed der er ret skygget og med lerjord. Stor/liljekonvaller kan også gordt lide det, og en stor del geranier. Jeg har geranium calligrafer og rozanne i mit.
    Det bliver flot.
    KH
    Marianne

    SvarSlet
  2. Sikke en forandring sådan et espaliere kan give. Det skaber virkelig rum med det samme. Det skal blive spændende at plante det hele til. God fornøjelse. Jeg kan godt forstå at du trænger til en god nats søvn.

    SvarSlet
  3. Det er noget af en arbejdsdag, du har haft, og forskellen kan ses med det samme. De betingelser, du nævner, er heldigvis perfekte for utroligt mange planter. Her i foråret er jeg glad for glaucidium og trillium, og liljer til højdevariation senere på sæsonen er også altid godt.

    SvarSlet
  4. Det er simpelthen blevet så skønt, Susanne. 2 der ikke er nævnt, som jeg lige tænker er Løjtnantshjerte og engblomme, dem har jeg begge under et æbletræ.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hov, hov, fik ikke skrevet kh Anne Mette

      Slet
    2. Hvis du skulle komme i nærheden af Lejre (lidt udenfor), så er der rigeligt af Samobor søskende :) Min mail er på bloggen.

      Slet
  5. Utroligt hvad sådan et espalier kan gøre. Det havde jeg ligegodt ikke regnet med. Det giver inspiration. Jeg vil straks vise det til min mand.
    Hav endnu en dejlig maj dag
    Hilsen Lisa

    SvarSlet
  6. Jeg er vild med hasselurt, påskeklokker til foråret, og månestråle er også en plante, som ynder halvskygge.

    Mange hilsner

    solbakken.blogspot.dk

    SvarSlet
  7. Hej Susanne.Det ser bare supergodt ud med det espalier.Piilou har jeg også....dem vokser hurtigt.Jeg vil foreslå nogle alunrod,og storkenæb.
    Du kan se hvad jeg har sat i mit"Høneballebed".Spændende at se hvad du finder på.Mangler du flere hosta har jeg nogle stykker.
    God dag knus Jette

    SvarSlet
  8. Det er blevet flot. Og da næsten alt kan gro i den lette skygge det giver, så er det vel bare om at drømme løs.

    SvarSlet
  9. Hej. Susanne.
    Flot rum du har fået, bidrager også med noget højde i haven. Kan godt forstå
    du er træt.
    Kh. Margrethe.

    SvarSlet
  10. Du har godt nok knoklet, men hvor er det blevet flot. Hvad er det du bruger til at sætte nettet fast med?
    Der findes jo mange planter der kan leve i halvskygge. Der er sågar enkelte roser der ikke behøver så meget lys. Og så er der jo Liljekonvaller, både de almindelige og dem der danner en lille busk.
    Kh Linda

    SvarSlet
  11. Hej Susanne
    Hvor ser det GODT ud - det bliver du glad for.
    Jeg ville plante nogle storkenæb og nogle høje violfrøstjerner.
    Held og lykke med dit nye bed.
    Mange hilsner
    Anita

    SvarSlet
  12. Tusind tak for de dejlige kommentarer - det glæder mig, at I også synes det skaber et godt "rum".

    Og rigtig meget tak for alle jeres forslag til planter - det har fået sat gang i en hel masse af de små grå planlægnings... I like :-)

    SvarSlet
  13. Tag med i dine overvejelser, om der skal være noget at se på det meste af året i det bed. Lav en plantesammensætning, hvor der ikke er "aggressive" planter, der kvæler mindre aggressive planter.

    God fornøjelse, det er så dejligt at få mulighed for at etablere nye bede :-)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

DIY - selvandings potte

I et indlæg i foråret (næh nu jeg får set efter, så var det faktisk vinter), lovede jeg at vise, hvad jeg skulle bruge nogle af alle de ting til, som jeg samlede. Tiden er kommet til at bruge de tomme konservesdåser til en selvvandings potte. Jeg er stærkt inspireret til idéen fra en video på Youtube hos en amerikansk dame og nu kan jeg jo selvfølgelig ikke husk hvor. Men I får lige opskriften her "på dansk". Jeg har brugt følgende ting; spand fra blomsterhandlere - én af de store spande, som de får afskårne blomster hjem i 5 konservesdåser med bund og top skåret af rund folie tærteform en-gangs karklud håndklæde rør, som er lidt længere end spandens højde pottejord plante - jeg har plantet en chili der i Jeg satte konservesdåserne ned i spanden og det er i dette område, at der er plads til vandet. For at vandet kun er i det nederste område, borede jeg et hul lige under højden af konservesdåserne. Hullet skal fungere som et overløbshul, således at va

Rionet brugt til forskellige formål

Så blev der skåret endnu et par rionet til, som skal bruges til espalier i haven. Og de blev også sat op. Det første blev sat op ved urtehaven, hvor de skal fungere dels som rum-skaber og "blikfanger" og dels skal der gro et par tornløse brombær op af det. Det andet ved tobakspibeplanten, som ikke har haft noget at klatre op af siden vi fjernede hækken i efteråret 2011, så det bliver dejligt at få den som en væg i stedet for ud over græsplænen. Jeg havde set hos min veninde på Fyn, at hun havde nogle bøjede rionet som fungerede som plantestøtter. Smart, så det måtte jeg også have. Heldigvis havde jeg gemt resterne fra denne og fra sidste gang vi skar til (man er jo samler), så jeg fandt nogle gode stykker jeg kunne anvende. Jeg bøjede nettene over et bræt. Mens jeg stod på brættet, tog jeg fat i nettet og trak nettet op mod mig selv. Det var nødvendigt at tage fat så langt nede mod brættet som muligt for at få en nogenlunde skarp bøjning.   Et lille stykke af ri

Ulv i fåreklæder

Jeps jeg nåede at sætte de sidste løg idag og sikke en dejlig tilfredsstillelse det er. Men derfor må vinteren nu gerne blive væk et stykke tid endnu - jeg har stadig mange projekter, som jeg gerne vil nå et par stykker mere af inden. Sjovt som sådan et løglægnings-projekt kan sætte nyt lys på et bed. For da jeg skulle igang med at sætte løgene i et område, fik jeg øjene op for, at den italienske arum breder sig voldsomt og fylder alt for meget. Den har tidligere fået lov at brede sig, fordi jeg synes, at den er så facinerende i dens livscyklus og fordi de hvidbrogede blade passer så fint i det hvide husbed. Men inden jeg kunne sætte løg, måtte jeg grave dele af den væk for at få plads. De små nye planter er nemme at fjerne, idet deres små knolde stadig ligger øverligt. Det er straks noget sværere at fjerne de større planter, hvor knoldende har boret sig ned i jorden. Og de er så viseligt indrettet, at de lader stilken slippe knolden, hvis man trækker i stilken. Så en spad