Gå videre til hovedindholdet

Forfald med skønhed

På spisebordet har vi en buket tulipaner, som egenlig burde være smidt ud. Men da jeg kom forbi dem her til morgen og solen skinnede så smukt på dem gennem vinduet, så kunne jeg pludselig se en helt anden skønhed i forfaldet.
Solen er gemt bag skyer, så nu står buketten og skriger på at blive smidt ud. Heldigvis har jeg tre bundter sovende påskeliljer, som jeg har vækket fra dvalen, som står og venter på at blive sat i vase og lyse op i stuen.

Kommentarer

  1. Tulipaner er en af de få blomster som faktisk er rigtig smukke i forfald. Jeg lader altid mine stå til forfaldet er så fremskredent, at det ikke længere er smukt. Og, se nu gav du mig lige en ide. Men det må vente til tulipanerne viser deres smukke forfald ;-)

    God søndag
    Birgitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja fik da lige øjnene op for, at de er smukke på trods af, at de er på det absolut sidste. Men er da noget spændt på at læse (hvis du da deler på bloggen) om hvilken idé du har fået.

      Slet
  2. Hej Susnne
    Hvor er det nogle FLOTTE billeder du har taget af dine tulipaner - det er da virkelig yndigt forfald, jeg er vild med dem.
    God søndag
    Mange hilsner
    Anita

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak - synes også selv, at der var et par gode skud mellem.

      Slet
  3. Solen gør underværker, selv på en tulipan i forfald.

    SvarSlet
    Svar
    1. Solens virkning var nærmest magisk :-)

      Slet
  4. Hvor skægt... jeg har selv en dusk tulipaner på spisebordet, som Malcolm flere gange har "bedt" mig om at smide ud. Nu får de vist lige en dag mere i forfaldets skønhed - og tak for det, Susanne :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor sjovt og det var så lidt - håber Malcolm også kan se skønheden :-)

      Slet
  5. De er kønne i solskinnet :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Der var så mange skønne motiver i solskinstulipanerne :-)

      Slet
  6. Smukt. Måske man snart skulle ofre en buket Tulipaner på sig selv...

    Hjerteligst

    SvarSlet
    Svar
    1. DEt synes jeg lyder som en bragende god idé :-)

      Slet
  7. Hej Susanne. Det er smukt forfald og smukt lys på dem. Kan godt forstå, at det fangede dit blik!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var så fortryllende et lys, så der blev taget 90 billeder - kunne slet ikke lade være :-)

      Slet
  8. Tulpaner är vackra i alla stadier tycker jag. Fina i knopp, fina i blomst, men nog är dom fina när det hela börjar ta slut också.
    Ha en fortsatt fin dag :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har ret - tulipanblomsterne er smukke uanset i hvilket stadie de er :-)

      Slet
  9. Smukt forfald :)

    Hos mig er der drevne grene hele tiden og ind immelem tulipaner. De er gode til humøret i vintertiden ;-)

    Hilsen Ina
    http://annasplads.dk/

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh ja, det er jeg slet ikke startet på. Måske jeg skulle se at få et par mirabelle grene ind til drivning - tak for "sparket" :-)

      Slet
  10. Godaften Susanne.Dejlige billeder af forfaldet.Jeg har lige taget lidt grene ind fra haven......så er det bare at vente på at de springer ud.Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :-) Jeg synes jo også, at de bare grene er dekorative. Lige nu har jeg nogle stående i en buket med påskeliljer - det giver et godt modspil til alt det gule :-)

      Slet
  11. Ih altså hvor smukke billeder du har taget af dine tulipaner Susanne. Har godt set dem på FB, men det går nogle gange så stærkt at jeg glemmer igen :)

    De er så dekorative og som du har leget med solen og skyggen. Tak for de smukke billeder .

    Haveknus
    Annette

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er jo rigtig meget "information" at forholde sig til, så kan da godt forstå, at du ikke kan huske det hele.

      Tak, jeg var fuldstændig opslugt af samspillet mellem tulipanerne og solens stråler. Jeg kom helt i flow og kunne se det ene motiv smukkere end det andet. Herligt :-)

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

DIY - selvandings potte

I et indlæg i foråret (næh nu jeg får set efter, så var det faktisk vinter), lovede jeg at vise, hvad jeg skulle bruge nogle af alle de ting til, som jeg samlede. Tiden er kommet til at bruge de tomme konservesdåser til en selvvandings potte. Jeg er stærkt inspireret til idéen fra en video på Youtube hos en amerikansk dame og nu kan jeg jo selvfølgelig ikke husk hvor. Men I får lige opskriften her "på dansk". Jeg har brugt følgende ting; spand fra blomsterhandlere - én af de store spande, som de får afskårne blomster hjem i 5 konservesdåser med bund og top skåret af rund folie tærteform en-gangs karklud håndklæde rør, som er lidt længere end spandens højde pottejord plante - jeg har plantet en chili der i Jeg satte konservesdåserne ned i spanden og det er i dette område, at der er plads til vandet. For at vandet kun er i det nederste område, borede jeg et hul lige under højden af konservesdåserne. Hullet skal fungere som et overløbshul, således at va

Rionet brugt til forskellige formål

Så blev der skåret endnu et par rionet til, som skal bruges til espalier i haven. Og de blev også sat op. Det første blev sat op ved urtehaven, hvor de skal fungere dels som rum-skaber og "blikfanger" og dels skal der gro et par tornløse brombær op af det. Det andet ved tobakspibeplanten, som ikke har haft noget at klatre op af siden vi fjernede hækken i efteråret 2011, så det bliver dejligt at få den som en væg i stedet for ud over græsplænen. Jeg havde set hos min veninde på Fyn, at hun havde nogle bøjede rionet som fungerede som plantestøtter. Smart, så det måtte jeg også have. Heldigvis havde jeg gemt resterne fra denne og fra sidste gang vi skar til (man er jo samler), så jeg fandt nogle gode stykker jeg kunne anvende. Jeg bøjede nettene over et bræt. Mens jeg stod på brættet, tog jeg fat i nettet og trak nettet op mod mig selv. Det var nødvendigt at tage fat så langt nede mod brættet som muligt for at få en nogenlunde skarp bøjning.   Et lille stykke af ri

Ny pergola

Tobakspibeplanten har fået mere plads! Et par af havens stolper med rionet har fået en overlægger og tobakspibeplanten har derved fået lidt mere plads at brede sig på.  Jeg har længe haft et ønske, om at forbinde stolperne med tobakspibeplanten og stolperne på den anden side af græsstriben. Et ønske som nu er blevet opfyldt og vi har fået en pergola. Tobakspibeplanten er stor og kraftig og griber fast i planterne, som gror omkring den. Håber er derfor, at den vil gribe fast i loftet med rionet i pergolaen og med tiden danne et grønt loft. Men den skal nok have en hjælpende hånd i starten for at blive guidet det rigtige sted hen. På modsatte side af pergolaen er der også stolper med rionet, men herpå er der sat et par klematis. De er endnu små og plantet sidste år, så der går nok noget tid førend de fylder.