Gå videre til hovedindholdet

"Samler" eller genbrug af emballage

Jeg samler til huse i denne tid, for en masse af emballagen fra vores køkken kan sagtens genbruges til mange forskellige formål til planterne.

  • Æggebakker til den første forspirring af kartofler og derefter mælkekartoner til at sætte kartoflerne i jord til det næste trin i forspirringen - der kommer et indlæg herom snarest
  • Plastikbakker med hul i bunden fra tomater, vindruer eller lignende er fortrinlige til at så i. Hullerne er vigtige da de små planter så kan vandes nedefra og derved mindskes risikoen for svampen rodhalsbrand
  • Toiletrullerør gemmes til såning af blandt andet ærteblomster, som gerne vil kunne sende rødder i dybden og de er nemme at plante om uden af forstyrre rødderne 
  • Plastikflasker anvendes som minidrivhus, når de første forkultiverede planter skal plantes ud på friland. Flaskerne får skåret bunden af og låget skrues af, så der er udluftning i toppen af "drivhuset"
  • Konservesdåser til opbygning af vandreservoirs i spande til chiliplanter og sommerblomster. Desuden skal jeg have fat i nogle af de store sorte spande, som blomsterhandlerne får buketter hjem i. Det "gør-det-selv projekt" vil jeg fortælle mere om, når jeg går i gang med opbygningen
Er du også "en samler" for tiden? Det kunne være sjovt og inspirerende at høre hvad du samler og hvad du bruger det til. Så skriv gerne en kommentar herom :-)

Kommentarer

  1. :-) Interessant indlæg - jeg glemmer helt at samle sammen. Måske fordi jeg ikke er gået i gang med frøsåningen endnu..
    Jeg samler æggebakker til vores egne hønseæg (og til kartoflerne senere)
    har lige stået på hovedet i toiletspanden efter alle toiletrullerne - fordi du mindede mig om det :-)

    Nå, ja - så gemmer jeg også altid de bedste shampoo flasker. Men det er til børnenes vandkampe om sommeren, for vandpistolerne går altid i stykker ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er måske også en kende tidligt ude, men synes erfaringen siger mig, at det tager længere tid at få samlet end man lige regner med. Ex. så går der ikke så mange plastikflasker til i køkkenet, så hvis jeg skal bruge ca. 12 stk. så tager det tid at samle.

      Shampoo flasker til vandkamp - god idé. Ud over at vandpistolerne går i stykker, så er man fri for opbevaring udenfor sæson. Tak for dit forslag :-)

      Slet
  2. Jeg elsker den slags genbrug, men må erkende at jeg ikke har samlet til huse endnu. Toiletrullerne har jeg før prøvet, mon ikke den skulle kaldes frem inden sweetpea-sæsonen. Drivhusflaskerne har jeg ikke hørt om før, det projekt er jeg spændt på... De ting jeg har sået indtil nu, har jeg rigeligt med små potter til, og når der skal prikles går jeg igang med potmakeren og avispapir.
    Det eneste lille genbrugstip jeg bruger nu, er at sætte gamle syltetøjsglas henover purløg og kinapurløg. På den måde kan vi tidligt få grønt drys.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er da meningsfuldt at genbruge brugt emballage og så er det bare til at smide ud bagefter.

      Jeg vil gerne skrive et indlæg om min idé med minidrivhusene af plastikflasker, når vi kommer så langt. Har ikke prøvet det før, så det bliver et eksperiment. Men det ligner jo din idé med syltetøjsglas over purløg, blot med plastiskflasker istedet.

      Tak for dit forslag med syltetøjsglassene og tidligere krydderurter :-)

      Slet
  3. Jeg har mest samlet brugte kødbakker af plastik, som efter en god gang rengøring får prikket nogle huller i bunden, inden jeg fylder dem med såjord og sår staudefrø i dem :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Kødbakker er et godt bud - hvis altså man får prikket hul i bunden. Jeg har olieplanterne stående i sådan en kødbakkke, som jeg har glemt at prikke hul i. Det kræver, at jeg er meget forsigtig med at vande i kanten, så planterne ikke får vand på sig.

      Tak for dit forslag :-)

      Slet
  4. Hej Susanne.Fint indlæg om genbrug.......det er vigtigt at vi tænker på det.
    Jeg har lige lagt kartofler til forspiring.Og de ligger i flamingokasser,som der har været forskelligt kød i.
    Jeg genbruger også glas til rødbeder,og marmelade.
    Jeg har også brugt store plastikflasker til at vande i haven,når vi er ude og rejse.Stikker dem med hovedet nedad,og så sørger de selv for at vande
    Rigtig god søndag til dig knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er rigtig fint, at vi tænker i genbrug når det er muligt.

      Flamingokasser fra kød er også superanvendelige. Og helt sikkert gode til at lægge kartoflerne i. Og en god idé at genanvende glas de hjemmelavede rødbeder eller marmelade.

      God idé med plastflasker til vanding i haven. Tak for dine forslag :-)

      Slet
    2. Jeg syntes ikke rigtig jeg kan finde fidusen med at ferievande med plastflaskerne. Syntes alt vandet drøner ud på meget kort tid, - hvad gør jeg mon galt?? Sad lige og tænkte på at man måske kunne komme vat i åbningen, så vandet er længere om at trænge ud...

      Slet
    3. Jeg købte forrige år nogle studser/spidser med mindre huller i til at sætte på sodavandsflasker. Der skulle noget sammenrullet køkkenrulle i flasken for netop for at vandet ikke løb for hurtigt ud.

      Måske Jette vil fortælle os, hvordan hun gør det med flaskerne i bedene?

      Slet
  5. Jeg har snart en hel kasse med tomme toiletruller :) Et par mælkekartoner er der også kommet til.
    Mht. spande, må jeg foreslå dig at køre forbi Jem&Fix...der kan du for det meste købe 12L spande (perfekt størrelse til kartofler) for 3-4 kroner stykket.

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at kunne genbruge den tomme emballage - toiletruller kan man ret hurtig få samlet sig en god flok af.

      Det var billigt i Jem&Fix og det vil jeg tænke på, hvis jeg ikke kan få dem gratis hos blomsterhandlerne. Mener de bare smider dem ud, så ....

      Slet
  6. Hold da op! Hvor er du praktisk!! Her har jeg lidt at lære :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du tager bare for dig af idéerne :-)

      Slet
  7. Hold da helt op så mange ting du kan genbruge :-)

    Det eneste jeg er begyndt at samle er æggebakker til forspirring af kartofler.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det gælder om at se mulighederne i hvad der kan genbruges.

      Æggebakker er fortrinlige til forspirring af kartofler - det er nemt at sætte dem, så øjnene vender opad og de vælter ikke rundt, hvis bakken bliver flyttet :-)

      Slet
  8. Hi hi , så er jeg ikke den eneste "særlig" der samler på toiletruller og bliver knotten, hvis der smides nogle ud:0)

    Dejlig aften herfra
    Katinka

    SvarSlet
    Svar
    1. Næh, vi er vist en del, som samler på ting, som er underlige - altså set med en ikke havenørds øjne, for det er jo noget af det mest naturlige for os :-)

      Slet
  9. Det kan du lige tro, jeg er, Susanne. Og det er en god liste, du jar lavet! Jeg har også forlængst skrevet et indlæg om det til HF, og det ligger og venter..... Må jeg linke til dette også?

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at vi er flere samlere :-)

      Selvfølgelig må du linke til dette indlæg i Havefolket - glæder mig til at se din liste :-)

      Slet
  10. Jeg samler nøjagtig de samme 'genstade' og bruger dem stort set til det samme som dig.

    Jeg samler også aviser, blade, plast-bøtter,diverse kød og frugtbakker

    Aviser til at lave 'potter' af.
    Blade til at lave bla. kuverter til forsendelse af frø.
    Plast-bøtter klippes i stykker og bruges til plantepinde.
    Frugt bakker til at så i og kødbakker som under-vandings-skål


    Jeg genbruger ALT hvad der er muligt at genbruge :O)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er en god tanke, at bruge alt hvad der kan genbruges :-)

      Aviser er super til "potter" til de små frølinger, når de skal prikles ud - dem bruger jeg også. Og jeg kan lige forestille mig, at dine frøkuverter er skønne og farverige.

      Det er da en super idé, at lave plantepinde af plastbøtter - tak for den idé :-)

      Slet
  11. Det er da en rigtig go idé at samle sammen, og hvorfor ikke bruge det man har, i stedet for at købe sig til det :o)
    Held og lykke med såningen af både det ene og det andet :o)

    Ha en go aften...

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har ret - det er meget mere "økonomisk" både for miljø og pengepungen at anvende det emballage, som i alligevel smider ud.

      Slet
  12. Hej Susanne. Ja jeg er også samler. Lidt det samme som dig. Vores fiskehandler laver de skønneste fiskeretter i leverpostejbakker - de gør fint gavn bagefter også :) Plasticbøtter efter de ristede løg er fantastiske til de nye planter og gro sig store i. De lidt større youghurt bægere kan jeg også bruge. Spørger også efter flamingokasser hos den lokale købmand. Gode til "stor-såning".

    Kh Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder som en god idé at bruge plastikbøtter fra både yoghurt og ristede løg til at prikle ud i. Og de store flamingokasser kan jeg sagtens forestille mig at bruge til "stor-såning". Tak for dine forslag :-)

      Slet
  13. Dejligt, dejligt indlæg!!! Jeg elsker genbrug og alternative måder at bruge tingene på :-) Jeg samler også, men det er nu mest til at lave julepynt af ;-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :-) Dejligt at vi er flere samlere uanset hvad vi bruger tingene til, så er det en rar tanke, at tingene bliver genbrugt og ikke bare havner i affaldsspanden. Håber du viser hvilke juleting du laver af genbrugsmaterialer på din juleblog når julen nærmer sig igen :-)

      Slet
    2. Ja, hvis de bliver ordentlige ;-))

      Slet
    3. Det lyder godt Marlene - det vil jeg glæde mig til :-)

      Slet
  14. Dejligt indlæg, så endnu flere kan komme igang med at genbruge :-)
    Jeg bruger jo også alt så vidt som muligt. Jeg har en 'regel' med at hvis jeg kan bruge tingene en ekstra gang, så er naturen da blevet hjulpet i det mindste lidt mere.
    Det eneste jeg kan finde på at tilføje lige nu, er ikke helt haverelateret, men måske alligevel :-) Jeg gemmer nemlig småposer, fra forretninger og brød og lign. Dem bruger jeg som hunde-hømhøm-poser :-)
    Jeg er spændt på at høre om dine vandreservoirs.
    Knus.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er det en dejlig regl - den tror jeg, at jeg vil til at leve lidt mere efter.

      Jo, hvis høm-hømmerne ligger i haven, så kan det da vist kaldes haverelateret. God idé at anvende poserne til dem :-)

      Jeg håber, at jeg får lavet nogle stykker af vandreservoirs, så jeg kan vise dem her på bloggen :)

      Slet
  15. Godt indlæg.
    Jeg gemmer altid de store llare bakker fra småkagerne. ( Jeg har altid småkager hjemme til uventede gæster).
    Det letter arbejdet når planterne skal vandes. Der kan stå 4 alm. urtepotter i hver.
    Ha´ en god tirsdag.

    SvarSlet
    Svar
    1. God idé at bruge småkage bakkerne som underskål - tak for dit forslag :-)

      Slet
  16. Super indlæg :-) Jeg er sætter også en ære i at genbruge så meget som overhovedet muligt.
    Af andet som er nævnt her tidligere, bruger jeg trækasserne fra grøntfirmaet Årstiderne til at stable og bruge som såbakke-reoler, deres flamingokasser med låg til vinteropbevaring af dahliaknolde og frugt, og plastposer man putter frugt og grønt i løsvægt i som 'drivhus' om såbakkerne. Også gamle serveringsbakker fra f.eks Genbrugsbutikker til en slik, er gode som underskål.
    Kh Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder som en rigtig god idé, at genbruge trækasserne fra Årstiderne - de må være perfekte at stable. Og selvfølgelig deres flamingokasser til opbevaring af dahlia og frugt.

      Grøntplastposer til drivhuse giver rigtig god mening. Jeg er faktisk forundret over, at økologiske grøntsager kommer i plastposer (det gør det også fra vores leverandør), men måske holder grøntsagerne sig bedre end i brune papirsposer. Men dejligt at du genbruger dem så :-)

      Slet
  17. Jeg bruger også rigtig mange genbrugsting til min såning og prikling, jeg har f. Eks. Aldrig spist så mange vindruer, som sien jeg opdagede, hvor gode bakkerne er som minidrivhuse. Også avispapirspotter er et stort hit i mit lille "gartneri".
    Mon nogen kan fortælle mig, om frøene behøver lys for at spire. Jeg har sat en del frøbakker på det varme badeværelsesgulv, men der er jo ikke så meget lys?
    Vh Ida

    SvarSlet
    Svar
    1. Så slår du to fluer med et smæk, når du spiser vindruerne; du får masser af vitaminer og minidrivhuse :-)

      Angående frø så er det meget forskelligt, om de skal have lys for at spire eller spirer i mørke. Mon ikke du kan se bag på frøposerne, om der skal jord over frøene, når du sår dem. Men det er ihvertfald helt sikkert, at når frøene er spiret, så skal de have lys for at det bliver kraftige planter.

      Slet
  18. Hej Susanne.
    Rigtig interessant indlæg. Jeg arbejder for webshoppen http://www.billigemballage.dk. Vi har RIGTIG meget genbrugs emballage, og vi genbruger 90 procent af det hele igen. Dog ikke tio haven :-) Desværre må vi også smide noget af det ud, da det kan blive så ringe at det bare ikke kan genbruges til at sende pakker i.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

DIY - selvandings potte

I et indlæg i foråret (næh nu jeg får set efter, så var det faktisk vinter), lovede jeg at vise, hvad jeg skulle bruge nogle af alle de ting til, som jeg samlede. Tiden er kommet til at bruge de tomme konservesdåser til en selvvandings potte. Jeg er stærkt inspireret til idéen fra en video på Youtube hos en amerikansk dame og nu kan jeg jo selvfølgelig ikke husk hvor. Men I får lige opskriften her "på dansk". Jeg har brugt følgende ting; spand fra blomsterhandlere - én af de store spande, som de får afskårne blomster hjem i 5 konservesdåser med bund og top skåret af rund folie tærteform en-gangs karklud håndklæde rør, som er lidt længere end spandens højde pottejord plante - jeg har plantet en chili der i Jeg satte konservesdåserne ned i spanden og det er i dette område, at der er plads til vandet. For at vandet kun er i det nederste område, borede jeg et hul lige under højden af konservesdåserne. Hullet skal fungere som et overløbshul, således at va

Rionet brugt til forskellige formål

Så blev der skåret endnu et par rionet til, som skal bruges til espalier i haven. Og de blev også sat op. Det første blev sat op ved urtehaven, hvor de skal fungere dels som rum-skaber og "blikfanger" og dels skal der gro et par tornløse brombær op af det. Det andet ved tobakspibeplanten, som ikke har haft noget at klatre op af siden vi fjernede hækken i efteråret 2011, så det bliver dejligt at få den som en væg i stedet for ud over græsplænen. Jeg havde set hos min veninde på Fyn, at hun havde nogle bøjede rionet som fungerede som plantestøtter. Smart, så det måtte jeg også have. Heldigvis havde jeg gemt resterne fra denne og fra sidste gang vi skar til (man er jo samler), så jeg fandt nogle gode stykker jeg kunne anvende. Jeg bøjede nettene over et bræt. Mens jeg stod på brættet, tog jeg fat i nettet og trak nettet op mod mig selv. Det var nødvendigt at tage fat så langt nede mod brættet som muligt for at få en nogenlunde skarp bøjning.   Et lille stykke af ri

Ny pergola

Tobakspibeplanten har fået mere plads! Et par af havens stolper med rionet har fået en overlægger og tobakspibeplanten har derved fået lidt mere plads at brede sig på.  Jeg har længe haft et ønske, om at forbinde stolperne med tobakspibeplanten og stolperne på den anden side af græsstriben. Et ønske som nu er blevet opfyldt og vi har fået en pergola. Tobakspibeplanten er stor og kraftig og griber fast i planterne, som gror omkring den. Håber er derfor, at den vil gribe fast i loftet med rionet i pergolaen og med tiden danne et grønt loft. Men den skal nok have en hjælpende hånd i starten for at blive guidet det rigtige sted hen. På modsatte side af pergolaen er der også stolper med rionet, men herpå er der sat et par klematis. De er endnu små og plantet sidste år, så der går nok noget tid førend de fylder.