Gå videre til hovedindholdet

Spejlæg og andre gule 'blommer'

De første spejlæg er sprunget ud. Det er små planter, som har groet hos mine forældre, men som de syntes, at jeg også skulle have glæde af. Det er jeg jo kun glad for, for de står der og smiler.

I mine forældres have sår de sig selv år efter år. Og de har haft et vældigt godt år, for de står rigtig kraftige og mange i mine forældres have. De var allerede sprunget ud der for halvanden uge siden. Men disse er sat lidt tilbage grundet flytningen. Men nu står de så fint.



Man forstår jo godt, hvorfor blomsten bliver kaldt spejlæg. På latinsk hedder den Limmanthes douglasii.

Jeg har sat en gulbroget benved bag spejlæggene. Jeg håber den med tiden kan skjule stubben fra en japansk kirsebærtræ, som vi fældede for mange år siden idet den tog alt lyset fra forhaven.


Bagved står den gule lærkespore. Den var ikke helt let at fange i den dejlige morgensol, men mon ikke den er til at se på billedet.

Endelig blomstrer de gule skovvalmuer i den anden ende af bedet. De er flyttet fra husbedet sidst år, så jeg var spændt på om de havde overlevet. Men nu er de der og så er de gule blomster sikret mange år frem i bedet, for de er ivrige til at så sig selv og hver enkelt frøstand indeholder mange hundrede frø.


Jeg er været meget glad for bedet indtil nu  og det er bestemt lykkedes mig indtil videre at få et bed, som hilser velkommen når vi kommer hjem eller der kommer gæster

Flere gange under tulipansæsonen, har jeg lige måttet en ekstra tur ud af døren for at se de smukke tulipaner. De sidste tulipaner som blomstrede, men som har takket af nu, var de gule multiflora.


Sjovt nok så blev de lyserøde med alderen og det er ikke lige til at se, at det er den samme tulipan. Se her hvor smukke de var, da de var på sit højeste.

Kommentarer

  1. Sikke fine spejlæg. Dem har jeg aldrig set før. Tak for præsentationen. De ser rigtig søde ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. De er rigtig søde og når de først er i haven, så har man dem igen og igen :-)

      Slet
  2. Jeg har ikke haft tid til kontrolleret frøsåning i potter, så for 14 dage siden dryssede jeg en masse frø ud over mine bede hvor der var lidt fri jord. Så nu håber jeg at der dukker små spejlæg op i bedene - jeg fik jo lidt frø fra dig til blogkaffen i vinters.
    Hvis du ikke har engblommer i dit gule bed, så kan jeg samle frø til dig - bare send en besked til mig :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror helt sikkert, at du får spejlæg i dine bede. Jeg har forkultiveret nogle, men frøene kan udmærket sås direkte i bedet her i maj/juni. Det bliver spændende at se deres fætre og kusiner senere ;-)
      Engblommter har jeg ikke, så det er et rigtigt dejligt tilbud, som jeg meget gerne vil takke ja-tak til. Jeg sender dig lige en besked :-)

      Slet
  3. Skønne gule sager - den er sjov, den lille spejlæg, den kendte jeg heller ikke. Vil helt sikkert gøre sig godt i selskab med den gulbrogede benved, som jo også ser vildt flot ud i lang tid.

    Nyd din 2. pinsedag :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kendte heller ikke spejlæg førend sidste år, hvor mine forældre forærrede mig nogle planter. Efter sigende er det planter, som er gået i arv i slægten - herligt :-)
      Den gule benved er ikke så stor endnu, men jeg kan se, at den er godt på vej. Og den står rigtig fin sammen med spejlæggene og den gule lærkespore.

      Slet
  4. Hej Susanne Dejlige billeder.den gule spejlæg kender jeg slet ikke,men sød er den.God 2.pinsedag Jette (mit lille gods)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak og tak i lige måde :-) Enig, jeg synes også spejlæggene er rigtig søde.

      Slet
  5. Dejlige gule blomster. De søde spejlæg blomster kender jeg heller ikke.

    Nyd 2. pinsedag :-)

    SvarSlet
  6. Skønt med gule blomster og ved! De er yndige, dine spejlæg men jeg kender dem heller ikke.
    De grøn/ gule lærkesporer er spændende og alletiders til skyggen hvor de lyser op.
    Tulipanerne er smukke og dejligt at de kan forvandle sig og overraske :-))

    SvarSlet
  7. Hvor er dine tulipaner på dit sidste billede dog smukke.
    Jeg har også spejlæg i haven. Jeg har haft dem i flere år.De er så smukke. Tak for det latinske navn Limmanthes douglasii. Det kendte jeg ikke.
    Ha` en god 2. Pinsedag.

    SvarSlet
  8. Hvor er de bare skønne dine spejlæg :0) Kørte forbi en have i dag hvor der under nogle store graner stod et væld af de gule skovvalmuer - et drømmedejligt syn lige som billedrne hos dig ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  9. Havde for år tilbage også spejlæg i min have men de desværre gået til, så overvejer da om jeg skal anskaffe mig den igen.

    SvarSlet
  10. Hej... og tak for kik 8-)
    Har aldrig hørt om denne "Spejlæg" før, men hvad er det for en sort.. Erantis, Annemone ??? eller ??? Og er der nogen der ved hvor man kan købe dem.

    Tak og hilsen
    en anden blomster glad Susanne :-)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

DIY - selvandings potte

I et indlæg i foråret (næh nu jeg får set efter, så var det faktisk vinter), lovede jeg at vise, hvad jeg skulle bruge nogle af alle de ting til, som jeg samlede. Tiden er kommet til at bruge de tomme konservesdåser til en selvvandings potte. Jeg er stærkt inspireret til idéen fra en video på Youtube hos en amerikansk dame og nu kan jeg jo selvfølgelig ikke husk hvor. Men I får lige opskriften her "på dansk". Jeg har brugt følgende ting; spand fra blomsterhandlere - én af de store spande, som de får afskårne blomster hjem i 5 konservesdåser med bund og top skåret af rund folie tærteform en-gangs karklud håndklæde rør, som er lidt længere end spandens højde pottejord plante - jeg har plantet en chili der i Jeg satte konservesdåserne ned i spanden og det er i dette område, at der er plads til vandet. For at vandet kun er i det nederste område, borede jeg et hul lige under højden af konservesdåserne. Hullet skal fungere som et overløbshul, således at va

Rionet brugt til forskellige formål

Så blev der skåret endnu et par rionet til, som skal bruges til espalier i haven. Og de blev også sat op. Det første blev sat op ved urtehaven, hvor de skal fungere dels som rum-skaber og "blikfanger" og dels skal der gro et par tornløse brombær op af det. Det andet ved tobakspibeplanten, som ikke har haft noget at klatre op af siden vi fjernede hækken i efteråret 2011, så det bliver dejligt at få den som en væg i stedet for ud over græsplænen. Jeg havde set hos min veninde på Fyn, at hun havde nogle bøjede rionet som fungerede som plantestøtter. Smart, så det måtte jeg også have. Heldigvis havde jeg gemt resterne fra denne og fra sidste gang vi skar til (man er jo samler), så jeg fandt nogle gode stykker jeg kunne anvende. Jeg bøjede nettene over et bræt. Mens jeg stod på brættet, tog jeg fat i nettet og trak nettet op mod mig selv. Det var nødvendigt at tage fat så langt nede mod brættet som muligt for at få en nogenlunde skarp bøjning.   Et lille stykke af ri

Ulv i fåreklæder

Jeps jeg nåede at sætte de sidste løg idag og sikke en dejlig tilfredsstillelse det er. Men derfor må vinteren nu gerne blive væk et stykke tid endnu - jeg har stadig mange projekter, som jeg gerne vil nå et par stykker mere af inden. Sjovt som sådan et løglægnings-projekt kan sætte nyt lys på et bed. For da jeg skulle igang med at sætte løgene i et område, fik jeg øjene op for, at den italienske arum breder sig voldsomt og fylder alt for meget. Den har tidligere fået lov at brede sig, fordi jeg synes, at den er så facinerende i dens livscyklus og fordi de hvidbrogede blade passer så fint i det hvide husbed. Men inden jeg kunne sætte løg, måtte jeg grave dele af den væk for at få plads. De små nye planter er nemme at fjerne, idet deres små knolde stadig ligger øverligt. Det er straks noget sværere at fjerne de større planter, hvor knoldende har boret sig ned i jorden. Og de er så viseligt indrettet, at de lader stilken slippe knolden, hvis man trækker i stilken. Så en spad