Gå videre til hovedindholdet

Blåt

Der er rigtig fin blomstring i den blå bjergknopurt og den er blevet rigtig omfangsrig. Ja, den ligner nærmest en lille busk.


Gruppen dækker en stub fra et træ, som vi fældede sidste forår. I stedet for at der er et 'hul' i gruppen, så har jeg sat en krukke med en lille stedsegrøn plante og krukken er ikke at se i den store gruppe.  

Forleden købte jeg tre staudesalvier, som selvfølgelig er plantet i samme bed som bjergknopurten. Og den er da ihvertfald blå!






































Disse salvier og alle de andre planter jeg hjembragte fra ferien er plantet ud. Men det er så varmt, at jeg bliver nødt til at vande dem hver eneste dag - ja nogle gange to gange dagligt, for ellers tørrer ud.  

Ud over salvien og bjergknopurten, så er der to storkenæb, som er sprunget ud.



Der er jo ingen tvivl om andet end at den øverste storkenæb er blå. Men det kan diskuteres, om den nederste er mere lilla end blå. Men der er noget blåt i den knap udsprungne knop.

Et billede af hele det blå bed må I vente med at få, men der er mange flere på vej, så hvis planterne kommer til at fylde mere, så kan det være.

Kommentarer

  1. Aj, hvor er den dejlig den blå storkenæb.
    Jeg har også bjergknopurt flere steder på gamle stubbe. God anvendelse at plante i dem mens de går naturligt til grunde - jeg vil prøve at plante lidt mere i dem, der kan blomstre senere på sæsonen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Enig, den blå storkenæb er skøn :-)
      Ja, de gamle stubbe er ikke særlig kønne, så det gælder om at finde gode løsninger til at skjule dem eller udnytte dem fornuftigt. Synes jeg har set, at husløg skulle være fortræffelige til at plante i en halvråden stub.

      Slet
  2. Fine blå blomster allesammen, men den sidste storkenæb er den jeg synes bedst om. Har du et navn på den?

    SvarSlet
    Svar
    1. Også den sidste storkenæb er skøn. Jeg ved at det er en Geranium renardii, efternavnet er jeg ikke hels sikker på, men måske det kan være en Philippe Vapelle.

      Slet
  3. Lækre farver... blå eller ej :)
    Smart idé at skjule stubben på den måde :)

    Ha en go aften...

    SvarSlet
    Svar
    1. En stub er ikke specielt køn, så dette er en udmærket løsning :-)

      Slet
  4. Hej Susanne.det var da en ordentlig tue af bjergknopurt,men smukt ser det ud.
    Den sidste storkenæb er da bare yndig.
    Rigtig god pinse til dig Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, bjergknopurten har det godt i min have - næsten også alt for godt, men det kan jeg jo heldigvis selv være med til at styre. I år får de en ordentlig tur med saksen, når de er afblomstre, så de ikke spreder sig i hele haven :-)

      Slet
  5. Ja den har det da godt den knopurt ;0) Ja der skal lidt vand til i disse dage håber på at få plantet sommerblomsterne ud i dag.....så må jeg jo være lidt ekstra gavmild med vandkanden for sommervejret fortsætter heldigvis lidt endnu ;0)

    Må Pinsesolen danse livligt i din have ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, der skal meget vand til i disse dag og specielt til de nyplantede - nogle dage er jeg ude to gange med vandslangen. Derfor ligger vandslangen også klar på plænen - den vil jo knap nå at blive tør sammenrullet før den skal ud igen ;-)

      Slet
  6. Skønne blomster. Dejlige blå farver. Jeg skal da hvis have noget mere blåt i mine bede.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Blå er en dejlig farve, så det kan jeg godt forstå, at du gerne vil have. De blå passer også så fint til gult. Held og lykke med det :-)

      Slet
  7. HejSusanne. Jeg har været nysgerrig efter at se dine blå planter i dit blå bed og jegskal love for, at det er blåt. Det er nogle gode planter, du har valgt! Det ser også meget frodigt ud og jeg kan sagtens forestille mig, at du må vande i denne varme. Det er dejligt, at der endelig er blevet godt vejr men lidt regn kan vi vist godtbruge!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - ja disse planter er ihvertfald blå. Håber det fortsat bliver ved med at være blå farver, som jeg har fundet. Det bliver spændende at se gennem sæsonen.
      Synes de havde lovet en regnbyge i går, men vi fik ihvertfald ikke noget her. For du har ret; en natlig regnbyge kunne vi godt bruge til alle planter, for der er også nogle af de etablerede, som hænger med hovedet.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

DIY - selvandings potte

I et indlæg i foråret (næh nu jeg får set efter, så var det faktisk vinter), lovede jeg at vise, hvad jeg skulle bruge nogle af alle de ting til, som jeg samlede. Tiden er kommet til at bruge de tomme konservesdåser til en selvvandings potte. Jeg er stærkt inspireret til idéen fra en video på Youtube hos en amerikansk dame og nu kan jeg jo selvfølgelig ikke husk hvor. Men I får lige opskriften her "på dansk". Jeg har brugt følgende ting; spand fra blomsterhandlere - én af de store spande, som de får afskårne blomster hjem i 5 konservesdåser med bund og top skåret af rund folie tærteform en-gangs karklud håndklæde rør, som er lidt længere end spandens højde pottejord plante - jeg har plantet en chili der i Jeg satte konservesdåserne ned i spanden og det er i dette område, at der er plads til vandet. For at vandet kun er i det nederste område, borede jeg et hul lige under højden af konservesdåserne. Hullet skal fungere som et overløbshul, således at va

Rionet brugt til forskellige formål

Så blev der skåret endnu et par rionet til, som skal bruges til espalier i haven. Og de blev også sat op. Det første blev sat op ved urtehaven, hvor de skal fungere dels som rum-skaber og "blikfanger" og dels skal der gro et par tornløse brombær op af det. Det andet ved tobakspibeplanten, som ikke har haft noget at klatre op af siden vi fjernede hækken i efteråret 2011, så det bliver dejligt at få den som en væg i stedet for ud over græsplænen. Jeg havde set hos min veninde på Fyn, at hun havde nogle bøjede rionet som fungerede som plantestøtter. Smart, så det måtte jeg også have. Heldigvis havde jeg gemt resterne fra denne og fra sidste gang vi skar til (man er jo samler), så jeg fandt nogle gode stykker jeg kunne anvende. Jeg bøjede nettene over et bræt. Mens jeg stod på brættet, tog jeg fat i nettet og trak nettet op mod mig selv. Det var nødvendigt at tage fat så langt nede mod brættet som muligt for at få en nogenlunde skarp bøjning.   Et lille stykke af ri

Ulv i fåreklæder

Jeps jeg nåede at sætte de sidste løg idag og sikke en dejlig tilfredsstillelse det er. Men derfor må vinteren nu gerne blive væk et stykke tid endnu - jeg har stadig mange projekter, som jeg gerne vil nå et par stykker mere af inden. Sjovt som sådan et løglægnings-projekt kan sætte nyt lys på et bed. For da jeg skulle igang med at sætte løgene i et område, fik jeg øjene op for, at den italienske arum breder sig voldsomt og fylder alt for meget. Den har tidligere fået lov at brede sig, fordi jeg synes, at den er så facinerende i dens livscyklus og fordi de hvidbrogede blade passer så fint i det hvide husbed. Men inden jeg kunne sætte løg, måtte jeg grave dele af den væk for at få plads. De små nye planter er nemme at fjerne, idet deres små knolde stadig ligger øverligt. Det er straks noget sværere at fjerne de større planter, hvor knoldende har boret sig ned i jorden. Og de er så viseligt indrettet, at de lader stilken slippe knolden, hvis man trækker i stilken. Så en spad