Gå videre til hovedindholdet

I år er "plejer" forhåbentlig død ;-)

I de foregående år plejer jeg blevet havetræt omkring nu, hvor efteråret sætter ind. Det har medført, at jeg stort set aldrig har fået haven gjort vinterklar.

Men i år tror jeg, at det er anderledes. Efter igår og idag at have opdaget, at det faktisk slet ikke er så koldt udenfor, som det ser ud til gennem ruderne. Og med den rigtige påklædning, så er det faktisk skønt, at tilbringe nogle timer i haven.

Det har resulteret i, at jeg nu har fået lavet noget af vinterklargøringen - skønt;
  1. Græsplænen plejer jeg normalt ikke at nå at slå den sidste gang, inden det er for sent. Den har derfor stået lang med risiko for sneskimmel hen over vinteren. Plænen er blevet slået idag og jeg tror, at det måske var sidste gang - med mindre solskinsvejret de kommende dage får græsset til at vokse. 
  2. Drivhuset har jeg idag fået tømt og de sidste tomater er høstet. Det plejer jeg ikke at få gjort og det plejer at være et meget støvende arbejde at fjerne de visne og mugne planter. Sidste vinter var det endda muligt, at finde mumier i drivhuset!
  3. Husbedet har fået en overhaling med fjernelse af ukrudt og nogle af de 'frosne' sommerblomster. Det plejer jeg ikke at få gjort med det til følge, at der har været en del ukrudt i bedet om foråret.

Normalt plejer jeg at være træt af naboens store fyrretræ, som smider en masse lange og stikkende nåle i min have. Men i år er jeg faktisk glad for dem - endda så glad, at jeg kørte trillebøren om på den anden side af stakittet for at rive nåle sammen.


For fyrrenålene har jeg brugt som en slags grøn- og bunddække mellem og omkring de nyplantede blåbær. Dels for at hindre, at der vokser ukrudt op, som skal trækkes op med risiko for at ødelægge blåbærplanternes rødder, som ligger meget øverligt og dels for at fyrrenålene med tiden komposterer og dermed tilfører bedet næring i form af surt kompost. 

Måske er plejer død i år! Det håber jeg, for jeg har endnu et par projekter, som skal færdiggøres, inden jeg kan 'tillade' mig at gå i vinterhi.

Kommentarer

  1. Hvor har du bare været flittig Susanne. Og vinterhi med god samvittighed - det lyder da ikke så tosset :-)
    Knus Signe

    SvarSlet
  2. @ Signe; ja lyder det ikke forjættende ;-)

    SvarSlet
  3. Uha nu får jeg dårlig samvittighed :-)

    Ha' en dejlig aften.

    SvarSlet
  4. @ Madam Bæk; åh nej, du har jo dine dejlig hunde at tage dig af istedet. Og haven løber igen vegne - har jeg lært de foregående år!

    SvarSlet
  5. Godt gået Susanne. Nu mangler du så "bare" det blå bed - ikke? :)

    SvarSlet
  6. @ Lene; der ramte du lige hovedet på sømmet :-) Det blå bed håber jeg kommer i den lovede solfyldte weekend :-)

    SvarSlet
  7. Dejligt at du i år har nået vinterklargøringen. God idé med fyrrenålene, jeg har også før hentet en trillebørfuld fyrrenåle til mine rhododendron, men nu har jeg så mange, at jeg ikke ved hvilke af dem, der skal have nålene, og det kniber også med at nå det.

    SvarSlet
  8. @ Lisbeth; thi hi - det er da vist det, som kaldes et positivt problem ;-) Men ærgerligt at du ikke når at hente fyrrenålene, for rhododendronerne har helt sikkert godt af det :-)

    SvarSlet
  9. Jeg er også den type der køre surt i det hele når vi rammer efteråret, men dit indlæg har alligevel givet lidt inspiration til hvad man ka' nå - hvis jeg tager mig sammen.. Men der ser nu så træls og koldt ud udenfor... ;-)

    SvarSlet
  10. @ Helena; dejligt, hvis jeg kan være med til at give dig inspiration til endnu et lille ryk i haven :-) På med det rigtige tøj og pøj, pøj :-)

    SvarSlet
  11. Hurra for forandringer!

    Jeg går også rundt og undrer mig over mig selv. Først og fremmest er temperaturen medvirkende til, at jeg faktisk kan være ude og lave lidt.

    Og så er det jo herligt at læse om, at du har overvundet din "hule-trang". Indendøre skal vi nok komme, hvis vinteren bliver som sidste år. Men mon den bliver ?

    SvarSlet
  12. Sikke en masse gode ting du har nået - kan godt forstå du er glad for det, det giver jo alt andet lige, lidt mere tid til alt det sjove når foråret kommer :o)

    SvarSlet
  13. God energi, skal jeg love for :) Det er nu dejligt at få tingene ordenet så man ikke skal starte helt bagfra, når man skal i gang til foråret igen.

    Kunne da godt blive lidt misundelig på alle de fyrrenåle, du har adgang til. Mine blåbær og rhododendron ville elske det.

    God weekend OG arbejdslyst :)

    SvarSlet
  14. @ Marianne; ja det er dejligt, at opleve, at man kan forandre sig :-)

    Hvor er det herligt, at temperaturen gør, at du kan klare at komme i haven - det glæder mig :-)

    @ Helle; du har ret. Og så får jeg ikke en dårlig samvittighed hver gang jeg ser ud på drivhuset fra soveværelsesvinduet - skønt.

    @ Ulla; enig - det er skønt at tænke på, at jeg kan starte med det sjove til foråret :-)

    Ja, det er dejligt i år at have alle de fyrrenåle. Tidligere har jeg været så træt af dem og kørt dem væk på trailer! Total spild for jeg har faktisk også et rododendronbed som kunne have haft gavn af det :-/

    SvarSlet
  15. Hvor har du dog været flittig.
    Jo mere man når at få gjort vinterklar nu jo lettere bliver det til foråret. Vejret er jo fin, så det er med at nyde de sidste solstråler.

    SvarSlet
  16. @ Landbohaven; tak :-) Og du har fuldstændig ret i, at det bliver lettere til foråret - og mere tid til det sjove :-)

    SvarSlet
  17. Hvor har du nået meget. Flot at du har begravet 'plejer' :-D
    Det er rigtigt dejligt, at kunne gå ud i løbet af vinteren og nyde sine klargjorte projekter, og alting er meget nemmere om foråret, når man har fået gjort noget af det 'sure' om efteråret. Så måske er du inde i en god spiral nu :-)
    Efteråret er jo heldigvis langt endnu, og jeg bliver mere og mere sikker på at vi SKAL have en grøn vinter i år, så der er masser af tid. Jeg synes nemlig vi har fortjent en grøn vinter :-) Hvis vi nu allesammen tror tilstrækkeligt på det, mon det så ikke kan lykkes.

    SvarSlet
  18. @ Hanne; jeg håber virkelig, at det er en positiv spiral der fortsætter :-)

    Vi kan ihvertfald prøve at tro på en grøn vinter alle sammen - måske lykkes det :-)

    SvarSlet
  19. Hej Susanne. Sikke et arbejde. Det er flot, at du har gravet plejer væk!. Jeg tror, du bliver rigtig glad for alt dit arbejde, når der bliver forår!

    SvarSlet
  20. @ Birgitte; jeg tror også, at jeg bliver glad for det til foråret (det er jeg allerede) - så er der mere tid til det sjove :-)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

DIY - selvandings potte

I et indlæg i foråret (næh nu jeg får set efter, så var det faktisk vinter), lovede jeg at vise, hvad jeg skulle bruge nogle af alle de ting til, som jeg samlede. Tiden er kommet til at bruge de tomme konservesdåser til en selvvandings potte. Jeg er stærkt inspireret til idéen fra en video på Youtube hos en amerikansk dame og nu kan jeg jo selvfølgelig ikke husk hvor. Men I får lige opskriften her "på dansk". Jeg har brugt følgende ting; spand fra blomsterhandlere - én af de store spande, som de får afskårne blomster hjem i 5 konservesdåser med bund og top skåret af rund folie tærteform en-gangs karklud håndklæde rør, som er lidt længere end spandens højde pottejord plante - jeg har plantet en chili der i Jeg satte konservesdåserne ned i spanden og det er i dette område, at der er plads til vandet. For at vandet kun er i det nederste område, borede jeg et hul lige under højden af konservesdåserne. Hullet skal fungere som et overløbshul, således at va

Rionet brugt til forskellige formål

Så blev der skåret endnu et par rionet til, som skal bruges til espalier i haven. Og de blev også sat op. Det første blev sat op ved urtehaven, hvor de skal fungere dels som rum-skaber og "blikfanger" og dels skal der gro et par tornløse brombær op af det. Det andet ved tobakspibeplanten, som ikke har haft noget at klatre op af siden vi fjernede hækken i efteråret 2011, så det bliver dejligt at få den som en væg i stedet for ud over græsplænen. Jeg havde set hos min veninde på Fyn, at hun havde nogle bøjede rionet som fungerede som plantestøtter. Smart, så det måtte jeg også have. Heldigvis havde jeg gemt resterne fra denne og fra sidste gang vi skar til (man er jo samler), så jeg fandt nogle gode stykker jeg kunne anvende. Jeg bøjede nettene over et bræt. Mens jeg stod på brættet, tog jeg fat i nettet og trak nettet op mod mig selv. Det var nødvendigt at tage fat så langt nede mod brættet som muligt for at få en nogenlunde skarp bøjning.   Et lille stykke af ri

Ulv i fåreklæder

Jeps jeg nåede at sætte de sidste løg idag og sikke en dejlig tilfredsstillelse det er. Men derfor må vinteren nu gerne blive væk et stykke tid endnu - jeg har stadig mange projekter, som jeg gerne vil nå et par stykker mere af inden. Sjovt som sådan et løglægnings-projekt kan sætte nyt lys på et bed. For da jeg skulle igang med at sætte løgene i et område, fik jeg øjene op for, at den italienske arum breder sig voldsomt og fylder alt for meget. Den har tidligere fået lov at brede sig, fordi jeg synes, at den er så facinerende i dens livscyklus og fordi de hvidbrogede blade passer så fint i det hvide husbed. Men inden jeg kunne sætte løg, måtte jeg grave dele af den væk for at få plads. De små nye planter er nemme at fjerne, idet deres små knolde stadig ligger øverligt. Det er straks noget sværere at fjerne de større planter, hvor knoldende har boret sig ned i jorden. Og de er så viseligt indrettet, at de lader stilken slippe knolden, hvis man trækker i stilken. Så en spad