Gå videre til hovedindholdet

Status i drivhuset

Foreløbig er det en tilfreds status fra drivhuset. Idag kunne vi høste den første baby-agurk og sønnike spiste den med velbehag.  Og der er mange flere agurker på vej. Det er første gang i mange år, at jeg har set så mange agurker i den størrelse på mine agurker. Jeg tænker, at det har gavnet at fjerne alle stamme-agurkerne.


Agurke-planten ser endnu fin ud og bladene er stadig grønne - altså ingen alvorlig spindemide angreb endnu (jeg har dog ikke været ude med luppen!). Om det er hvidløget, der har haft en god effekt, er svært at sige, for jeg har samtidig været meget omhyggelig med at blade ikke har rørt plantesæk eller drivhusglas. Dog ikke lige i øjeblikket, hvor de to største agurker hviler på plantesækken.

Tomaterne gror fint og det på tords af, at jeg fik sået frøene fra Line's give away lidt sent.  Tomat-planterne var temmelig små, da de blev plantet ud i juni, men har de nået at indhente meget. Planterne er ved at komme med de første blomster, så jeg tror, at de når at give tomater i denne sæson.


I alt har jeg otte tomatplanter  i drivhuset - syv forskellige slags, men primært 'små' tomater. Så når de første tomater modner, så forventer jeg, at vi skal have mange forskellige retter med tomater.

Men den allerførste tomat skal plukkes af sønnike. Han har lovet at smage den første tomat fra drivhuset. Han bryder sig ikke om tomater, men er altid villig til at smage forskellige madvarer. Så måske kan en varm, ny- og selvplukket tomat pille lidt ved smagsoplevelsen af tomat?

P.S. Jeg skulle hilse fra sønnike og sige, at agurken IKKE smagte af hvidløg ;-)

Kommentarer

  1. Det bliver da dejligt med alle de tomater og agurker, du har :-)
    Jeg ønsker mig altså virkelig også et drivhus.

    SvarSlet
  2. ......det er en stor dag når den første agurk ditto tomat af egen avl kan høstes :0)

    Glæder mig til det bliver min tur :0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  3. Skønt når man kan gå ud og plukke af egen avl. Vi har plukket skoleagurker den sidste uges tid, og de smager fantastisk :-)

    SvarSlet
  4. @ Signe; Kan godt forstå, at du ønsker dig et drivhus - jeg ville gerne have et større, hvor jeg kunne sidde i! Mere vil have mere ;-)

    @ Dorthe; ja det er så dejligt og så tilmed, at give den første til sit barn - så er lykken gjort :-)

    @ Vivik; det er så dejligt at høste selv - de smager meget anderledes end det købte. Skoleagurker er også ekstra lækre, synes jeg :-)

    SvarSlet
  5. Skønt med alle de tomater og agurker du har..
    Jeg har jo mine ude på friland og har 5 små agurker i min plante så er meget spændt på om der bliver noget ud af det..
    Spændende med forskellige tomater..
    Hilsen Karina

    SvarSlet
  6. @ Karina; Som jeg skriver, så tror jeg, at det har været effektivt at fjerne stammeagurkerne, så hvis du ikke har gjort det, er det måske derfor, at der 'kun' er fem agurker. Men selvfølgelig kan der sagtens komme flere set i lyset af, at du dyrker på friland. Held og lykke med dem :-9

    SvarSlet
  7. Jeg er helt misundelig over dine flotte agurker. Vores hjemmelavede drivhus er blevet revet ned i år, da vi skal bygge ny garage. Jeg får forhåbentlig et fint drivhus næste år, men savner at kunne avle tomater og agurker i år.

    SvarSlet
  8. Dine drivhusplanter ser fine ud.
    I år har vi ingen agurker, kun tomater og i vindrueplante. Jeg glæder mig til, at vi kan hente den første tomat og plukke vindruer.

    SvarSlet
  9. Jeg har for første gang selv sået tomater, de er i blomst nu på friland, så jeg er også meget spændt på om jeg får lov at spise af egne tomater i år. Tomatplanter har en dejlig duft, synes jeg.
    God weekend

    SvarSlet
  10. Vi kom vist lidt sent igang... her er ikke så meget at høste endnu - men det kommer jo nok ;0)

    SvarSlet
  11. @ Gitte; kan godt forstå, at du savner at dyrke i drivhuset. Jeg håber, at det bliver til et nyt til næste år, så du kan komme igang igen :-)

    @ Lanbohaven; det bliver så godt når du kan begynde at høste - det smager altså bedre, når vi har gået og passet og plejet de kære planter :-)

    @ Lisbeth; Tomatplanterne har sin helt egen duft og ikke mindst farve, som næsten ikke er til at vaske af hænderne igen :-)

    @ Merete; Mine tomater kom også sent igang - skal vi ikke håbe sammen på, at vi når at høste i år :-)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

DIY - selvandings potte

I et indlæg i foråret (næh nu jeg får set efter, så var det faktisk vinter), lovede jeg at vise, hvad jeg skulle bruge nogle af alle de ting til, som jeg samlede. Tiden er kommet til at bruge de tomme konservesdåser til en selvvandings potte. Jeg er stærkt inspireret til idéen fra en video på Youtube hos en amerikansk dame og nu kan jeg jo selvfølgelig ikke husk hvor. Men I får lige opskriften her "på dansk". Jeg har brugt følgende ting; spand fra blomsterhandlere - én af de store spande, som de får afskårne blomster hjem i 5 konservesdåser med bund og top skåret af rund folie tærteform en-gangs karklud håndklæde rør, som er lidt længere end spandens højde pottejord plante - jeg har plantet en chili der i Jeg satte konservesdåserne ned i spanden og det er i dette område, at der er plads til vandet. For at vandet kun er i det nederste område, borede jeg et hul lige under højden af konservesdåserne. Hullet skal fungere som et overløbshul, således at va

Rionet brugt til forskellige formål

Så blev der skåret endnu et par rionet til, som skal bruges til espalier i haven. Og de blev også sat op. Det første blev sat op ved urtehaven, hvor de skal fungere dels som rum-skaber og "blikfanger" og dels skal der gro et par tornløse brombær op af det. Det andet ved tobakspibeplanten, som ikke har haft noget at klatre op af siden vi fjernede hækken i efteråret 2011, så det bliver dejligt at få den som en væg i stedet for ud over græsplænen. Jeg havde set hos min veninde på Fyn, at hun havde nogle bøjede rionet som fungerede som plantestøtter. Smart, så det måtte jeg også have. Heldigvis havde jeg gemt resterne fra denne og fra sidste gang vi skar til (man er jo samler), så jeg fandt nogle gode stykker jeg kunne anvende. Jeg bøjede nettene over et bræt. Mens jeg stod på brættet, tog jeg fat i nettet og trak nettet op mod mig selv. Det var nødvendigt at tage fat så langt nede mod brættet som muligt for at få en nogenlunde skarp bøjning.   Et lille stykke af ri

Ulv i fåreklæder

Jeps jeg nåede at sætte de sidste løg idag og sikke en dejlig tilfredsstillelse det er. Men derfor må vinteren nu gerne blive væk et stykke tid endnu - jeg har stadig mange projekter, som jeg gerne vil nå et par stykker mere af inden. Sjovt som sådan et løglægnings-projekt kan sætte nyt lys på et bed. For da jeg skulle igang med at sætte løgene i et område, fik jeg øjene op for, at den italienske arum breder sig voldsomt og fylder alt for meget. Den har tidligere fået lov at brede sig, fordi jeg synes, at den er så facinerende i dens livscyklus og fordi de hvidbrogede blade passer så fint i det hvide husbed. Men inden jeg kunne sætte løg, måtte jeg grave dele af den væk for at få plads. De små nye planter er nemme at fjerne, idet deres små knolde stadig ligger øverligt. Det er straks noget sværere at fjerne de større planter, hvor knoldende har boret sig ned i jorden. Og de er så viseligt indrettet, at de lader stilken slippe knolden, hvis man trækker i stilken. Så en spad