Gå videre til hovedindholdet

Basilikum

Basilikum er én af mine foretrukne krydderurter og forleden lod jeg mig friste af et dejligt stort og flot eksemplar i supermarkedet. Den bliver rørt ved og skævet til hver gang jeg går forbi.

Basilikum bruger jeg oftest i frisk tilstand til ex. i pesto eller i en salat - ex. salat med tomat, mozarella og basilikum, som er en klassiker. Men også bare en almindelig salat med lidt friske basilikumblade som drys smager skønt.
Desværre mister basilikum meget af smagen, når den bliver varmet op. Derfor skal den også først tilsættes lige inden retten skal serveres. Ligesom den ikke egner sig til tørring, da den mister for meget aroma.

Basilikum anvendes i naturmedicinen for at skærpe appetitten og stimulerer fordøjelsen. Desuden  har den en beroligende virkning og klarer hovedpine og kolik. Det siges at friskpresset basilikum saft stimulerer mælkeproduktionen hos ammende kvinder og hvis saften dryppes i ørerne, klarer den også en ørepine.

Basilikum er på vore breddegrader en en-årig krydderurt. Den ynder en varm og solrig plads med læ. Og den bryder sig ikke om en hurtig udtørring, men vil hellere stå i jord til den fugtige side. Der findes mange forskellige basilikumsorter og jeg skal snart igang med at så, så jeg kan få masser af almindelig basilikum, rød basilikum, citronbasilikum og smalbladet basilikum :-)

Kommentarer

  1. Kan sidde og drømme mig helt væk til lune sommeraftner, hvor aftensmaden her jævnligt står på salat med friske tomater fra drivhuset, mozarella og masser af basilikum. En skøn sommerret :-)

    SvarSlet
  2. Basilikum er ubetinget den skønneste krydderurt der findes - synes jeg, og jeg glæder mig til at dyrke den i rå mængder i væksthuset. Pesto uhmmmm

    SvarSlet
  3. Jeg har 2 basilikum planter fra sidste år. dvs. jeg stiklingeformerede af den efterhånden buskede plante fra foråret.

    Ja - jeg har faktidk regnet ud at jeg kan holde mig kørende med basilikum hele året, på denne måde ;O)

    SvarSlet
  4. Jeg dyrker også altid basilikum, og gerne så mange forskellige som muligt. Min erfaring er at den har det svært ude i haven. Det skal være en god sommer og et godt solrigt sted i læ, hvis den skal blive til noget. Jeg bruger min havestue.
    Ha' en god aften.
    Ina

    SvarSlet
  5. Hej Vivik
    Uh ja, den salat på terrassen = sommer :-))

    Hej Lene
    Jeg dyrker den også i drivhuset, men har en tendens til at plante den i for små potter - men det skal være anderledes i år - jeg vil ha' masser af pesto til sommer :-)

    Hej Susanne
    Det er helt utroligt flot, at du kan have dine egne basilikum gennem hele året :-)

    Hej Ina
    Du har helt ret - derfor dyrker jeg dem også altid i drivhset, men da skal man være mere efter dem med ofte vanding. Sidste år plantede jeg dem i sækkene på kapilærkasserne - ikke en stor succes :-( Så i år kommer de i krukker igen, for jeg skal have basilikum i (næsten) industrielle mængder :-)

    SvarSlet
  6. Jeg elsker også basilikum, men har ikke haft den store succes. Nu ser jeg hvorfor. Jeg har nemlig haft dem udenfor. Altså holde den indendøre :-)

    Bedste havehilsner
    Birgitte

    SvarSlet
  7. Mine kommer ikke uden for en dør. De står i mit køkkenvindue (nord-øst) i store potter. Jeg undervander og gøder - dvs. de kan altid drikke lige den mængde de har behov for :O)

    SvarSlet
  8. Hej Birgitte
    Håber du får større succes, når du holder dem indendøre evt. i drivhuset, hvis du har et sådant?

    Hej Susanne
    Store potter er også min konklusion. Men har vandet i potten. Jeg må prøve nedenfra og håber så på en endnu større høst. Tak for tippet :-)

    SvarSlet
  9. Jeg må lave en blog om 'evigheds-basilikum' - hvornår og hvordan - for ellers bliver det bla. bla. og atter bla. bla. fra min side :O)

    SvarSlet
  10. Hej Susanne
    Det er en god idé med et indlæg på din krydderurteblog omkring 'evigheds-basilikum'. Jeg høster gerne alle gode erfaringer :-))

    SvarSlet
  11. Åh ja, den er ikke til at undvære :-) Vi er så heldig at få hjemmelavet pesto fra min svoger hvert år, og han laver en pesto, så fuglene synger. Jeg har endnu aldrig smagt en så god.

    Vi har også altid vores egen basilikum i store potter i drivhuset.

    SvarSlet
  12. Å, for noen flotte basilikumer du har! Det har jeg aldri prøvd å så. Hm... kanskje jeg burde prøvd det i år? Uff, du må ikke friste meg! Jeg har full frøboks og fulle vinduskarmer... :) Hvordan smaker den røde da? Spennende! Ha en flott kveld! Cathrine:)

    SvarSlet
  13. Jeg hadde forresten glemt å legge deg i min bloggroll. Nå er det gjort! Gleder meg til å følge med deg:) Cathrine

    SvarSlet
  14. Hej Staudefeen
    Det lyder dejligt med din svogers pesto. Her er basilikum også forvist til drivhuset, når der er tilstrækkeligt med varme til det :-)


    Hej Cathrine
    Så vidt jeg husker, så smager den røde som den almindelige. Istedet for at købe frø, kan du købe en potte med 'voksne' basilikum og få meget basilikum ud af den :-) Susanne skriver her mere om, hvordan du gør; http://krydderurtesnak.blogspot.com/2011/03/en-gang-basilikum-altid-basilikum.html.
    God fornøjelse :-)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

DIY - selvandings potte

I et indlæg i foråret (næh nu jeg får set efter, så var det faktisk vinter), lovede jeg at vise, hvad jeg skulle bruge nogle af alle de ting til, som jeg samlede. Tiden er kommet til at bruge de tomme konservesdåser til en selvvandings potte. Jeg er stærkt inspireret til idéen fra en video på Youtube hos en amerikansk dame og nu kan jeg jo selvfølgelig ikke husk hvor. Men I får lige opskriften her "på dansk". Jeg har brugt følgende ting; spand fra blomsterhandlere - én af de store spande, som de får afskårne blomster hjem i 5 konservesdåser med bund og top skåret af rund folie tærteform en-gangs karklud håndklæde rør, som er lidt længere end spandens højde pottejord plante - jeg har plantet en chili der i Jeg satte konservesdåserne ned i spanden og det er i dette område, at der er plads til vandet. For at vandet kun er i det nederste område, borede jeg et hul lige under højden af konservesdåserne. Hullet skal fungere som et overløbshul, således at va

Rionet brugt til forskellige formål

Så blev der skåret endnu et par rionet til, som skal bruges til espalier i haven. Og de blev også sat op. Det første blev sat op ved urtehaven, hvor de skal fungere dels som rum-skaber og "blikfanger" og dels skal der gro et par tornløse brombær op af det. Det andet ved tobakspibeplanten, som ikke har haft noget at klatre op af siden vi fjernede hækken i efteråret 2011, så det bliver dejligt at få den som en væg i stedet for ud over græsplænen. Jeg havde set hos min veninde på Fyn, at hun havde nogle bøjede rionet som fungerede som plantestøtter. Smart, så det måtte jeg også have. Heldigvis havde jeg gemt resterne fra denne og fra sidste gang vi skar til (man er jo samler), så jeg fandt nogle gode stykker jeg kunne anvende. Jeg bøjede nettene over et bræt. Mens jeg stod på brættet, tog jeg fat i nettet og trak nettet op mod mig selv. Det var nødvendigt at tage fat så langt nede mod brættet som muligt for at få en nogenlunde skarp bøjning.   Et lille stykke af ri

Ulv i fåreklæder

Jeps jeg nåede at sætte de sidste løg idag og sikke en dejlig tilfredsstillelse det er. Men derfor må vinteren nu gerne blive væk et stykke tid endnu - jeg har stadig mange projekter, som jeg gerne vil nå et par stykker mere af inden. Sjovt som sådan et løglægnings-projekt kan sætte nyt lys på et bed. For da jeg skulle igang med at sætte løgene i et område, fik jeg øjene op for, at den italienske arum breder sig voldsomt og fylder alt for meget. Den har tidligere fået lov at brede sig, fordi jeg synes, at den er så facinerende i dens livscyklus og fordi de hvidbrogede blade passer så fint i det hvide husbed. Men inden jeg kunne sætte løg, måtte jeg grave dele af den væk for at få plads. De små nye planter er nemme at fjerne, idet deres små knolde stadig ligger øverligt. Det er straks noget sværere at fjerne de større planter, hvor knoldende har boret sig ned i jorden. Og de er så viseligt indrettet, at de lader stilken slippe knolden, hvis man trækker i stilken. Så en spad